DR skraber bunden

Ak, vores lille grundskole for opvakte journalister må notere endnu et nederlag – ingen kender os, eller der findes ingen i målgruppen. Åbenbart ikke hos DR.

Her er deres bud på Plame-sagen:

Præsident Bush kender CIA-lækagens bagmand.

16. dec. 2005 00.05 Udland Opdat.: 16. dec. 2005 00.06

Robert Novak, journalisten, som afslørede en CIA-agent, siger, at præsident Bush kender kilden til historien.

Robert Novak var den første til at afsløre navnet på agenten, Valerie Plame, og siger nu, at medierne og politikerne ser det forkerte sted hen.

Valerie Plame er gift med en tidligere diplomat og ambassadør Joseph Wilson, der afslørede, at regeringen opdigtede de masseødelæggelsesvåben, der var begrundelse for at gå i krig mod Irak.

Wilson har siden anklaget regeringen for at afsløre, at hans kone var CIA-agent for at hævne sig på ham.

Det er ulovlig at offentliggøre CIA-agenters navne i USA.

Det fremhævede afsnit er, som alle der kan læse ved, helt forkert. Wilson afslørede ikke noget, men fik tværtimod bekræftet, at Irak faktisk havde henvendt sig i Niger for at købe uran. Læs nærmere i linket ovf.

Hvordan dælen kan en public service virksomhed som DR være så dårlig? Har de en beskæftigelsespolitik, der går ud på at ansætte særligt virkelighedsudfordrede journalister, eller er de bare fløjtende lige glade med fakta, bare historien har den rette morale?

2 Kommentarer

  1. Christian Bjørnskov

    16. december 2005 at 07:03

    Man kan sagtens bebrejde DR deres arbejde, men jeg er bange for, at en del af problemet kommer fra journalisters uddannelse. På Journalisthøjskolen i Århus bliver man primært undervist i at fortælle den ‘gode historie’. Flere samfundsvidenskabere jeg kender, har fortalt om deres frustrationer med det flertallet af de journaliststuderende, der nærmest havde lært at se stort på fakta hvis de stod i vejen for at fortælle den historie, journalisten i første omgang havde lagt sig fast på. Problemet er endemisk for hele standen. DRs specifikke problem bliver derfor, at man ikke internt har et reality check på, hvad journalisterne siger og skriver. Men måske har DR-ledelsen intet incitament til at lave sådan et check, når bare man kommer først med de usande historier?

  2. NB. Jeg har efterfølgende set, at Uriasposten.net som sædvanligt kom først med denne (mod-)historie. Æv.Han har endda også den vigtige pointe med, at WEA allerede havde den rigtige version for halvandet år siden. Det gør det bare endnu mere fortvivlende, at journalisterne i MSM ikke kan læse indenad.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 Punditokraterne

Tema af Anders NorenOp ↑