Vise ord om kreativitet

Er du også, kære læser, godt og grundigt fed up med "krea-snak" á la Richard Florida, og hans hærskare af sykofanter, akolytter, apostle, og ukreative eftersnakkere, og synes du at de tilhørende ideer om at Københavns BKP (bruttokommunalprodukt) vil explodere, hvis alle cafeer får natbevilling, HC Ørstedparken udstyres med kondomautomater ved hvert buskads, etc. er lovlig, hmmmm, spekulative?

Så prøv at checke denne artikel, "The Myth of Creativity," af Robin Hanson, som er Associate Professor på George Mason University (og i øvrigt generelt en særdeles interessant økonom).  Her er et kort uddrag:

[M]uch of the hoopla over creativity is a crock. Why? Because we are already up to our eyeballs in it. Make no mistake: Innovation matters. Nothing is more essential for long-term economic growth. But to get more innovation we may want less, not more, creativity.
The sobering truth is that the dramatic artistic creations or intellectual insights we most admire for their striking "creativity" matter little for economic growth. . . . Instead, the innovations that matter most are the millions of small changes we constantly make to our billions of daily procedures and arrangements. Such changes do not require free-spirited self-expression. Instead, people quite naturally think of changes as they go about their routine business and social lives. . . .

5 Kommentarer

  1. Det sjove ved Florida er at han i virkeligheden indrømmer dette problem flere steder i sin bog. Han taler om kreativiteten hos manden på gulvet og taler henført om sin fars kreative indsats som værkfører (jeg tror det ville være den danske titel).Pointen med at nævne dette er jo netop at brede kreativiteten ud til langt mere end det man normalt opfatter som kreativitet (film, spil, reklame, arkitektur osv.). Nu opstår så problemet at kreativitetsbegrebet dermed omfatter brancher, som man ikke længere kan hævde bliver fremmet af massive offentlige investeringer i kulturlivet. Florida er sikkert klar over dette, for når han kommer til sine policy-afsnit glemmer han fuldstændigt sin tidligere fascination af den konkrete kreativitet til fordel for den vage, udefinerbare world-music kreativitet.I øvrigt er jeg for nyligt stødt på en interessant kritik af Florida omkring periodiseringen af hans databehandling. Det er således slående hvordan perioderne falder således at de stopper lige før it-boblen sprak, og på den måde undgår at den periode, hvor markedet opdagede at varm luft nu engang er varm luft.

  2. Ole Birk Olesen

    28. juni 2006 at 01:42

    Florida og Hanson (og Levy og Leamer) har haft en onlinediskussion kørende i et par uger på Cato Unbound: http://www.cato-unbound.org/2006/06/04/richard-florida/the-future-of-the-american-workforce-in-the-global-creative-economy/

  3. Ole Birk Olesen

    28. juni 2006 at 01:46

    P.S. Kommentarene fra Floridas opponenter findes ikke under hans “lead essay” – klik i stedet på “reaction essays” og “the conversation” ude til højre.

  4. Ed Glaesers anmeldelse viser, at Floridas index for bl.a. homoseksualitet er insignifikante og/eller har negativt fortegnhttp://www.economics.harvard.edu/faculty/glaeser/papers/Review_Florida.pdf

  5. Peter Risager

    4. juli 2006 at 12:08

    Smukt indlæg. Toyota har for mange år siden indset dette, og det japanske ord for små forandringer er “kaizen”. I produktionsverdenen findes der ikke noegen over Toyota, og selvom Ford og GM er store foretagender, så har de sværere og sværere ved at tjene penge. Dette kommer sig af at forandringer på Ford hører til i toppen. Lederen udstikker sine visioner for fremtiden, og manden på gulvet makker bare ret. Ligemeget hvor dumme disse visioner forekommer. Så mens Ford hylder Taylor (og Ford, sjovt nok), bliver de tromlet over af japanerne, der for længe siden har indset at den gyldne vej er at involvere alle i udviklingen.

Skriv et svar til Ole Birk Olesen Annuller svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 Punditokraterne

Tema af Anders NorenOp ↑