Trojansk hest

Der må sidde nogen og fortryde udnævnelsen af Lars-Henrik Schmidt til rektor for Danmarks Pædagogiske Universitet. Enten på stedet selv eller i Undervisningsministeriet eller på pædagogseminarierne, eller hvor rundkredspædagogerne nu ellers bliver udklækket. At dømme efter mandens frisure ligner han nok en – godt nok usædvanlig velklædt – hippie, men tag ikke fejl. Lars-Henrik Schmidt spyer den ene bog ud efter den anden og giver det ene slående interview efter det andet, hvori han gør op med årtiers kælne kommuneskole, og det ligner nu mere og mere en mission, som står mål med athenernes indtagelse af Sparta ved hjælp af den berømte træhest. Lars-Henrik Scmidt er en trojansk hest, indeni sidder tusinder, kampklare krigere parate til at gøre den danske folkeskole til en skole i stedet for en fritidsordning.

I Frankrig har de en filosof, hvem de for nemheds skyld kalder BHL, som i 70’erne tog opgøret med maoismen og ånden fra ’68. På samme måde burde vi kalde Lars-Henrik Schmidt for LHS, fordi han så dristigt og klogt udstiller den pædagogik, der gør børn til uvidende, små konger, og deres forældre til børn.

5 Kommentarer

  1. Hvis bare han ikke begynder at lave spillefilm ligesom BHL, så er der gode muligheder for, at missionen lykkes.Selv er han vist for øvrigt langt fra en god pædagog. Der har været en del kritik af hans ledelsesstil på DPU, men hans akademiske arbejde kan der næppe sættes en finger på.

  2. Det var da vist Grækernes belejring af troja der blev afsluttet vha. en hul træhest./Limagolf

  3. Deraf udtrykket TROJANSK hest./Limagolf

  4. Hov, der skulle have været et link til omtalte af Bernard Henry-Levis spillefilm “Le Jour et la nuit”, men html-koden forsvandt. Nå, det var ikke så vigtigt.

  5. Lars-Henrik Schmidt er lidt af en krukke, men jeg er absolut blevet hvervet som soldat til hans hær. Det interessante ved LHS er, at folk lytter efter, når han udtalelser om noget. Man kan være uenig med ham, men man lytter efter! Der er dog efter min mening stor forskel mellem akademikeren, der publicerer afhandlinger tilsløret som lange “essays” som sidste års Om respekten og i år Om vreden, der er en lang højrøstet/støjende refleksion og filosoferen, og så rektoren på DPU, der skal stå forrest i en klarsynet og klarformuleret pædagogisk vision og dermed hegemoniserende diskurs. Det er står frem er nemlig et akademisk image, der i den grad frastøder mange pædagoger og lærere, og det er ikke videre heldigt. Men som skipper for den store pædagogisk diskurs, kan LHS være med til at vende supertankeren mod en mere balanceret pædagogik. Og det kommer tl at tage tid med, men det kommer…

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 Punditokraterne

Tema af Anders NorenOp ↑