Med hat-tip til Waldorf på Liberator dette fortrinlige citat fra DR2 forleden, hvor Ib Michael diskuterede ytringsfrihed med Jens Rohde og Morten Hesseldahl:
“Hvorfor afskaffer I så ikke bare dem [de paragraffer i straffeloven der begrænser ytringsfriheden] og så har I jeres totalitære samfund.”
There you go again, Erasmus …!
Ups … Liberators citat var vist ikke helt ordret. Her kommer–med tak til Uriasposten (http://www.uriasposten.net/?p=3192) og Angantyr (http://angantyr.blogspot.com/2006/03/logik-p-kulturradigalsk.html)–den helt rette ordlyd:”Hvis I skal være konsekvente I det siger, så skal I jo have fjernet de lovparagraffer. Så er ytringsfriheden grænseløs og så er vi på vej mod den totalitære stat. Jeg går ud fra det ikke er det I drømmer om.”Det blev det nu ikke mere meningsfuldt af …
Haha, det så jeg også på TV og undrede mig over at han sagde noget så åbentlyst ulogisk.
Manden er totalt debil. Jeg får nogle citater senere på min blog.
Den helt rette ordlyd må vel være:”Hvis I skal være konsekvente i det I siger, så skal I jo have fjernet de lovparagraffer. Så er ytringsfriheden grænseløs og så er vi på vej mod den totalitære stat. Jeg går ud fra det ikke er det I drømmer om.”
Nu er logik jo ikke just det der normalt er kendetegnet for hans type af “intelektuelle”.
Nej vel var det ej ordret, men jeg skrev jo også at det var “Citeret frit efter hukommelsen – programmet er ikke online endnu, så en update følger.”
Waldorf jeg har set programmet på DR´s hjemmeside for flere dage siden, for at se om det du havde citeret frit efter hukommelsen holdt nogenlunde vand, og det må man sige det gjorde. Så programmet er altså online. http://www.dr.dk/DR2/Debatten/programmer/2006/03/01131729.htm
Nedenfor er Henrik Nordbrandts i forhold til Ib Michael alternative synspunkt på sagen fra Jyllands-Posten den 10. marts 2006:”Hvis man vil forsvare Salman Rushdies “De sataniske vers”, må man også bakke op om Morgenavisen Jyllands-Postens Muhammed-tegninger – alt andet er hykleri. Det mener digteren og forfatteren Henrik Nordbrandt, som op gennem 1980’erne og 1990’erne har boet i Tyrkiet og har et indgående kendskab til islam.»Det kan godt være, at Rushdies “De sataniske vers” er et større kunstværk end Muhammed-tegningerne, men det har intet med sagen at gøre. Jeg er forundret over mange intellektuelles reaktion og deres mangel på opbakning til Jyllands-Postens ret til at trykke tegningerne. Jeg bakker 100 pct. op om dem og mener, at de var nødvendige for at få konflikten om ytringsfriheden frem i lyset,« siger han.Da han første gang så tegningerne, var han knap så positiv. Han betragtede dem som en unødig provokation, men efterhånden som debatten udviklede sig, og trusler, flag- og ambassadeafbrændinger blev en del af virkeligheden, ændrede han syn på sagen.»Jeg har det jo meget svært med islams totalitære form, og efterhånden som jeg så reaktionerne, stod det klart for mig, at tegningerne tjente et formål og havde deres klare berettigelse, fordi de netop sætter fokus på vores meget forskellige opfattelse af individets frihed, og hvor vi står i forhold til den. På den måde har tegningerne åbnet vores øjne for en grundlæggende konflikt,« siger han.