Oplysningstid for Arla

Arla er endt i en værre redelighed. I bestræbelserne på at genvinde de tabte markedsandele i Mellemøsten har selskabet indrykket annoncer i arabiske nyhedsmedier, hvor de i mere eller mindre utilslørede vendinger gør klart, at de skam respekterer de kulturelle værdier, som disse samfund bygger på. Umiddelbart burde en sådan fremgangsmåde jo ikke give anledning til den store ståhej, for hvad er mere naturligt end at udvise respekt for de kunder, man ønsker at afsætte sine varer til. Det er såmænd en både forventelig og naturlig måde drive forretning på.

Arla har med andre ord lært, at verden i dag er så lille, at det ikke er omkostningsfrit at krænke kulturelle sæder og religiøse følelser i arabiske lande; også selv om det måtte være en dansk avis eller dansk regering, der måtte stå bag. Men Arla har overraskende nok overset, at det heller ikke er gratis at træde på de værdier, der er grundlaget for de vestligt orienterede samfund. Selskabet fik dog syn for sagen, da adskillige kvindeorganisationer meldte sig på banen og i skarpe vendinger kritiserede Arla for hylde det anakronistiske kvindesyn, der er hyppigst forekommende i de arabiske lande.

Nu har Arla så indbudt repræsentanter fra kvindeorganisationerne til dialog. Nok ikke fordi selskabet nærer særlig respekt for nogle få og principfaste kvindesagskvinder, men snarere fordi disse repræsentanter meget vel kan vise sig lige så stærke som de religiøse eksponenter, der bogstavelig talt satte fut i fejemøget i Mellemøsten. For hvad er mere skræmmende for Arla, end at rage uklar med frigjorte skandinaviske kvinder, der trods udbredt emancipation, fortsat fungerer som tilsynsførende ved de daglige indkøb i supermarkederne. Nej vel, det er næsten ikke til at bære. Derfor må der fluks arrangeres et dialogmøde.

Jeg håber inderligt, at kvindeorganisationerne vil vise, at de repræsenterer det stærke køn og fastholde kritikken af Arla. Ikke fordi jeg nærer særlig afsmag for Arlas produkter eller virksomhed, men fordi det kan illuminere den iboende konflikt i såkaldt Stakeholder Management – tidens mest klichébefængte røgtæppevås. For hvad gør en ledelse som Arlas, når den skal tilgodese adskillige modstridende interesser? Her er nogle bud:

  • Man holder sig fra politiske manifestationer og erkender, at man har betrådt et territorium, der ikke var bæredygtigt.
  • Man tilbagediskonterer værdien af afsætningen til alle typer af stakeholders, og holder med dem, der repræsenterer den største nutidsværdi.
  • Man arrangerer økumeniske/tværfaglige interfaces med en fælles accepteret moderator og beder til, at der kan skabes en profitmaksimerende forsoning på tværs af forskellighederne.
  • Man tilbyder alle stakeholdere at blive andelshavere, så alle særstandpunkter og forhandlingsomkostninger kan internaliseres i den daglige forretningsgang

Jeg vil hermed indbyde læsere af Punditokraterne til at bidrage med yderligere bud. Steen Hildebrandt, der jævnligt fylder Børsens spalter med en masse Stakeholder-lingo, skal også være velkommen til at give et bud.

13 thoughts on “Oplysningstid for Arla

  1. Lundensis

    Kultur-relativismen är en paradoks. Hvis alt er relativt er også kultur-relativismen relativ. Det er derfor jeg med glæde pisser på den.

    Svar
  2. Karina

    Så sandt, som det er sagt. Og så endda på selv samme dag, hvor bagsmandspolitiet sigter den politiske korrektheds højborg, Novo, for bestikkelse.

    Svar
  3. Christian

    Arla vil ‘i dialog'”Det fortæller kommunikationschef Astrid Gade Nielsen.»Der er henvendelser fra sportsforeninger, bands og fra humanitære organisationer. Der er i alt rigtig mange gode ideer på bordet. De er kommet fordi, mange har opfattet det sådan, at vi gerne vil være med til nogle dialogskabende aktiviteter,« siger hun.”http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3647434/Man kan nu ikke fortænke Arla i at se stort på etik og moral – altså den ægte, når de nærmest ikke har nogen konkurrencer herhjemme og man kan boykotte på livet løs, uden at der er akternativer nok.Er er nogen der ved om de direkte får statsstøtte igennem EU ?

    Svar
  4. Hodja

    Arlas salgsdirektør i DR2-Deadline: Vi skal kunne handle med alle regimer.Arla Koncernpolitik:Og endnu en gang må man konstatere, at Arlas Koncernpolitik ikke er det papir værd, det er skrevet på:LEVERANDØRERVi skal kun indgå kontrakter med leverandører, der overholder loven i de lande, hvor de er til stede samt støtter og respekterer de internationalt anerkendte menneskerettigheder.MENNESKERETTIGHEDERKan vi tage ansvaret formenneskers vilkår?Vi har produktion i mange lande, og vores produkter sælges i hele verden. Vi leverer ikke blot fødevarer, men repræsenterer en virksomhedskultur,der værner om de internationalt anerkendte menneskerettigheder. Dette indebærer, at Arla Foods altid medbringer sit grundsyn, der lyder, at alle menneskers rettigheder altid skal respekteres.

    Svar
  5. Peter Buch

    Meninger om frie mennesker og frie markeder som der står i hovedet på web-stedet her.Jeg kan godt forstå at virksomheder ikke henviser til koncurrenter på deres web-sider men der findes en del alternativer til Arla.http://hodja.wordpress.com/page/2/(To tredjedele nede på siden.)IrmaTHISE MEJERIØkologisk Gårdmælk fra Bjørnsholm – sødmælkJersey skummetmælkJersey promile skummetmælkYogurt’er 1 literCreme FraicheHytteret THRANE MEJERICreme FraicheHytteretSKÅNEMEJERIØresundsfil – yogurter naturel & m.frugtTHEM MEJERIflere produkterLØGISMOSE MEJERIDansk feta i blok og ternA.m.b.a. BRODERUP TINGLEVSmå yogurter Produceret for Irma (ikke ARLA produkter):Ægte græsk yogurtFitline 1 % græsk drænet yogurtKaffefløde 9% TURM TysklandPetit Danone – TysklandAlle Irmas røde piskefløder er fra THISE MEJERI NETTOCocio Chokolademælk A/S EsbjergEGELYKKEØkologisk piskefløde Naturmælk a.m.b.a.THOLSTRUP CHEESEHytteost mmNØRAGER + LØGISMOSEFeta i ternBORNHOLMS MEJERILurpak ( ved siden af Arlas)Div. smøreosteDanablu fra BornholmSødmælk fra Egelykke+ økologisk sødmælk fra Økologisk LandsforeningBrugsenKakaomælk + Feta i tern for COOP fra SverigeHIRTSHALS MEJERITHISE MEJERIYmer, Ylette, Tykmælk, Kærnemælk, Minimælk, Creme Fraiche1 liter kakaomælk i karton (resten er Arlas)En enkelt Piskefløde (overvægt af Arlas piskefløde)TISTRUP MEJERI:skæreosteUNILEVERBecel (findes flest fra Arla)DRAGSBÆK ThistedAMA + OMA margarineBakke Dal – i stedet for Kærgården fra ArlaFeta i tern fra SverigeAldiBRODERUP MEJERI TinglevMælkeprodukterFAKTATHISE MEJERIsmør, minimælk og jordbær yoguhrt.FØTEXTysk mælk produceret af Humana Milchunion eG. Mærket hedder vist “Engholm”.Smørbart blandingsprodukt “Bakke Dal” produceret af Dragsbæk A/SISO … kommer snart på listenArla produkter:KÆRGÅRDEN, CULTURA, GAIO, MATILDE KAKAO, Danbo-oste, Grøn kærnemælk alle 38-produkter, Lillebror Ostehaps, Cheese-oste, Fløde Havarti!!!HARMONIE, PILEGÅRDEN, GREENLEA-smør fra New Zealand (billigt smør i Rema 1000)Alle disse produkter kommer fra ARLA. Fra KvinderForFrihed

    Svar
  6. lilian andersen

    Har talt med rema 1000 i haderslev angående mælk fra de andre mejerier, men han siger at han støtter de danske bønder, jeg spurgte så om de andre små mejerier ikke også er ejet af danske bønder, men den eneste kommentar han havde var at rema 1000 var en diskovn forretning, men de kan ikke måle sig med aldi, netto, men de har også mistet kunder, tager man lild i haderslev er der mange der har spurgt efter anden mælk ends arla men nej så de siger at de jo alligevel skal i aldi så lilel har ikke meget salg.Jeg køber slet ikke noget fra arla.

    Svar
  7. Christian

    Jeg læste om et supermarked – vist en brugs, som havde skippet Arla som primær hyldevare – nu var det Øllingegaard der stod på de fleste hylder, Arla fik så nogle få.Til Arlas forsvar for mærker, kan man sige at de nu kommer med flere slags specifikke mælkeprodukter – Marksmælk osv. Jeg synes også at Arlas Ymer er langt bedre end f. eks. Thieses. Men som markedstilhænger kan det kun glæde at der kommer flere produkter, så det ikke ender i Arlamopolisering.

    Svar
  8. Martin

    Jeg vil bare sige, at de i fleste butikker står jeg som forbruger overfor en køledisk hvor mælkeprodukterne er ens og står placeret på samme måde, næsten som om jeg stadig er i den samme butik som før. Nøjagtigt det samme billede.Intet andet udvalg end i den sidste butik jeg var i. Det kan da kun blive farligt for forbrugerens mulighed for, at vælge. Farligt at lade èn koncern bestemme hvad vi kan købe og hvad vi kan lide. Klart en en ulempe for forbrugeren.[:(]Derfor skal vi sørge for, at købe mælkeprodukter fra alle andre producenter end Arla.Et RIGTIGT godt alternetiv er ALDI hvor INGEN af mælkeprodukterne er fra Arla.[:D]

    Svar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.