“Congratulations on your forthcoming article in Public Choice”

Yup! Den er god nok! Vores metastudie af effekterne af nedlukningerne, der skabte en mindre mediestorm i starten af 2022, fordi det viste, at effekten var yderst begrænset, er blevet accepteret i tidsskriftet Public Choice.

Det har været en meget lang proces med visse (i mine øjne lidt underlige[1]) bump på vejen, men resultatet er blevet rigtig godt, og selvom resultaterne er fuldstændigt uændrede ift. vores peer reviewed bog, som blev udgivet af Institute of Economic Affairs i London, har vi fået behandlet nogle vigtige kritikpunkter i den endelige (stærkt forkortede) version.

Og at det så ovenikøbet endte i godt tidsskrift som Public Choice, hvor ikke mindre end 10 nobelprismodtagere i økonomi[2] har publiceret artikler, gør mig ikke mindre stolt.

Jeg kommer til at skrive mere om det senere, men jeg vil gerne allerede nu kort adressere fire oplagte spørgsmål.

Hvorfor finder I markant lavere effekter end mange litteraturstudier?

Det skyldes primært:

  1. Flaxman-fejlen: Vi medtager kun studier, der har en kontrolgruppe. De studier, der finder meget store effekter, har ofte ikke nogen kontrolgruppe. Men vi ville aldrig konkludere, at Red Bull helbreder influenza, hvis et studie viste, at 100 børn blev raske efter at have fået Red Bull. Der skal være en kontrolgruppe. I juni 2020 skrev Videnskab.dk, at ”Nedlukninger i Europa forhindrede over tre millioner dødsfald” på baggrund af Flaxman et al. (2020), som netop ikke har nogen kontrolgruppe. Jeg er derfor begyndt at kalde denne ”svipser” for Flaxman-fejlen.
  2. Statistisk signifikant ≠ politisk signifikant: Flere studier finder statistiske signifikante resultater, som viser sig at være meget små (og derfor politisk insignifikante). Fx konkluderer Ashraf (2020), at nedlukningerne “var med til at mindske antallet af tilfælde og dødsfald”, men deres estimat svarer til 2,4% færre døde. Statistisk signifikant ≠ politisk insignifikant.

Hvad forklarer, at nedlukningerne ikke virkede?

Det undersøger vi ikke specifikt, men mit bud er, at det primært skyldes:

  1. Vi reagerede selv helt frivilligt: Det er nærmest logik for burhøns. Når en farlig pandemi rammer landet (og man bliver opmærksom på dette), begynder borgerne naturligvis at passe på. Det er Peltzman-effekten om igen, og ift. COVID-19 er effekten dokumenteret i adskillige studier. Eller som professor Niels Johannesen fra Økonomisk Institut på Københavns Universitet forklarede det i Deadline: ”når man står midt i en galopperende krise, så trækker forbrugerne i bremsen. Uanset om restauranterne er lukket ned eller ej”.
  2. Staten regulerede beskeden del af de smittefarlige kontakter: Smitten skete primært i hjemmet, på arbejde og i sundheds- og plejesektoren. Og hvad kendetegner de sektorer? At de i overvejende grad var uregulerede under hele pandemien. De fleste virksomheder måtte gerne holde åbent (men mange valgte at lukke jf. 1). Ved de aktiviteter, der blev lukket ned, var der kun begrænset smittespredning og (måske netop derfor) ikke rigtig nogen effekt på smitten, som bl.a. SSI har vist.

Hvordan forklarer du, at Sverige klarede sig så dårligt under første bølge?

Hvordan forklarer du, at Belgien klarede sig så dårligt, når de lukkede ned stort set samtidig med Danmark?

Min seneste forskning peger på, at en væsentlig del af forklaringen sandsynligvis skal findes i, at udbredelsen af pandemien var langt højere i Sverige (og Belgien) end i Danmark, før man blev opmærksom på, at smitten havde spredt sig nordpå fra Sydeuropa.

Hvorfor fik jeres studie så meget kritik, da det først udkom i 2022?

Det er et rigtig, rigtig godt spørgsmål. Personligt undrer det mig, at der var så mange ikke-fagfæller, der kritiserede studiet. Hvorfor kritiserer en postdoc i biokompleksitet relateret til SSI offentligt et studie udført af økonomer? Hvilke kompetencer har han i at evaluere effekten af en given politik? Hvorfor spurgte Science Media Center primært forskere, vi kritiserede i vores studie (bl.a. ovenfornævnte Flaxman)? Hvorfor refererede såkaldte faktatjekkere kun kritiske ikke-fagfæller og ikke positive fagfæller?

Hvad tror du?


[1] Vi blev fx afvist i ét tidsskrift fordi en reviewer nægtede at se på vores artikel, fordi han/hun mente, at der bl.a. var for mange fodnoter, og vi blev afvist af et tidsskrift, fordi de ”kun” kunne skaffe tre reviewers. Hvis det er normalt, er jeg glad for, jeg ikke har gjort karriere i at få peer reviewed min forskning.

[2] James M. Buchanan, Elinor Ostrom, Douglass C. North, Amartya Sen, Finn E. Kydland, George J. Stigler, John C. Harsanyi, Kenneth J. Arrow, Lloyd Shapley og Oliver E. Williamson.

4 thoughts on ““Congratulations on your forthcoming article in Public Choice”

  1. Kurt Dejgaard

    Citat:
    “Hvorfor fik jeres studie så meget kritik, da det først udkom i 2022?

    Det er et rigtig, rigtig godt spørgsmål. Personligt undrer det mig, at der var så mange ikke-fagfæller, der kritiserede studiet. Hvorfor kritiserer en postdoc i biokompleksitet relateret til SSI offentligt et studie udført af økonomer?”

    Kommentar: Eller sagt på en anden måde: Hvor vover epidemiologer at kritisere et epidemiologisk studie foretaget af økonomer? Hvad ved de overhovedet om emnet som økonomer ikke ved meget bedre?
    Jaeh, det er ikke til at forstå…

    Svar
    1. D. Svendsen

      Citat: Eller sagt på en anden måde: Hvor vover epidemiologer at kritisere et epidemiologisk studie foretaget af økonomer? Hvad ved de overhovedet om emnet som økonomer ikke ved meget bedre?
      Jaeh, det er ikke til at forstå…

      Kommentar: Man bør undre sig over, hvorfor beslutninger om nedlukninger af hele samfund skulle monopoliseres af én faggruppe, nemlig epidemiologerne, uden kritik eller input fra andre faggrupper. Økonomer ved måske ikke bedre, men de ved noget andet – og det er afgørende at medtage deres analyser. Økonomiske vurderinger af nedlukningens konsekvenser kunne kvalificere fremtidige beslutninger. Et eksempel er de stærkt overvurderede dødsestimationer i Sverige, som endte med at være næsten ti gange lavere end forudset. Epidemiologer har ekspertise, men de kan altså ikke forudsige fremtiden præcist alene.

      Svar
  2. Jonas Herby Forfatter

    Altså. De studier, vi har med i vores metastudie, evaluerer effekten af den førte politik. Det er en klassisk økonomisk disciplin.

    Økonomer har også evalueret effekten af normeringer og pædagogandele i daginstitutionerne på børnenes senere skoleresultater, effekten af overførselsindkomster på antallet af immigranter, effekten af isoleringskrav i huse, effekten af offentligt betalte sundhedsforsikringer, diskrimination på lejeboligmarkedet, effekten af at omdefinere skoledistrikter osv. osv. Og inden for de seneste år har de økonomiske vismænd analyseret effekten af tidlig sundhedsindsats, lærerbidrag i folkeskolen, tidlige indsatser rettet mod børn mv.

    Evaluering af ført politik er en klassisk økonomisk disciplin, men det forstår mange – herunder Kurt Dejgaard – ikke. Eller ogå VIL de ikke forstå det, fordi økonomers grundige studier går imod deres egen (politiske) overbevisning.

    Svar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.