Hvad foregår der, Frederiksen og Mølbak?

Mette Frederiksen meddelte på bedste diktatorvis fredag aften, at regeringen nu lukker Danmark endnu mere ned. Statsministeren påstod ved mødet, at ” Coronavirussen er tilbage for fuld styrke.” Det er en direkte løgn – medmindre statsministeren og Seruminstituttets direktør Kåre Mølbak da er totalt tal- og evidensblinde – men bliver fremført som officiel begrundelse. I stedet for at skrive længere om ting, vi har dækket adskillige gange her på stedet, er her blot en række spørgsmål om de nye, og i stigende grad bizarre tiltag.

  • Regeringen kræver nu, at danskerne bærer masker alle steder indendørs i det offentlige. Det sker, på trods af at der ingen evidens er for at masketvang eller nedlukninger virker (se f.eks. her)! Tværtimod er der en række studier, der konkret viser at nedlukningspolitik ikke virker (se her, her og her). Man forsøger dermed på at føre en politik, der ingen konsekvenser havde i foråret, og påstår at den virker nu. Hvorfor har man ikke lært noget, eller er regeringen simpelthen ligeglad og spiller kun et politisk spil om at bevare magten?
  • Grænserne lukkes også hårdere ned. I foråret måtte regeringen modvilligt åbne lidt igen, efter pres på to fronter. For det første var smittetrykket og dødstallet lavere i Slesvig-Holsten end i Danmark, og for det andet havde man meget bekvemt ’glemt’, hvor mange i grænseregionen, der arbejder og har familie på begge sider af grænsen. Præcist det samme problem kommer til at gælde for Øresundsregionen fra mandag. Hvordan man løser det, eller om man endnu engang vil demonstrere sin totale ligegyldighed overfor almindelige borgere, må man vente at se. Hvad planen er, kræver et svar.
  • Salg af alkohol forbydes efter klokken 22. Dette tiltag er en reaktion på to tidligere tiltag, der fuldstændigt strandede i utilsigtede konsekvenser for regeringen. Først tvangslukkede man nattelivet klokken 24, men opnåede kun, at festerne fortsatte privat. Så tvangslukkede man det klokken 22, men opnåede det samme, samt at fester og andet startede tidligere. Nu forbyder man al alkoholsalg klokken 22, og regner med at ingen planlægger fremad og sørger for at have købt ind til efterfesten. Hvorfor regner regeringen og Seruminstituttet med, at folk viser sig at være dumme i denne omgang?
  • Grundloven beskytter danskernes forsamlingsfrihed, og tillader kun begrænsninger når der er en konkret nødsituation, og da kun hvis indgrebet er nødvendigt og proportionalt. Men regeringen har nu begrænset forsamlingsfriheden til 10. Hvordan kan det ikke være forfatningsstridigt at begrænse forsamlingsfriheden til 10 personer, når dødstallet er i underkanten af det normale (se figuren nedenfor), og forårets erfaringer viser, at nedlukninger ikke virker? Er det eneste, det kræves for at jurister accepterer et forsamlingsforbud, at regeringen påstår at et forbud vil virke?

Det eneste lyspunkt er, at nogle danske journalister er begyndt at vågne op. Både Frederiksen og Mølbak måtte tale udenom og ty til tågesnak, da de fik flere kritiske spørgsmål fredag. Spørgsmålene afslørede, hvor langt man er villig til at gå for at beskytte sig selv, og også hvor absurd Mølbak til tider opfører sig. Samtidig er det kommet frem, at Sundheds- og Ældreministeriet har begrænset mediernes adgang til aktindsigt om coronavirus. Man har uden at fortælle det til nogen flyttet anmodninger om virussen fra at være dækket af miljøoplysningsloven til at dækkes af den meget mere restriktive offentlighedslov. Tusindvis af mails er også blevet slettet ved en fejltagelse.

Det er på høje tid at oppositionen også vågner, kræver dokumentation for hvad regeringen laver, og begynder at beskytte danskernes grundlovssikrede rettigheder. Den kan passende starte med de fire spørgsmål ovenfor, og arbejde sig videre derfra. Og det er ikke ligefrem en udfordring, fordi regeringen og dens trofaste politiske støtter Seruminstituttet har ikke skyggen af evidens for hvad de laver.

25 thoughts on “Hvad foregår der, Frederiksen og Mølbak?

  1. Hans-Georg Nielsen

    Det er med COVID stramninger som med flygtninge / indvandrere. Den (i egen selvforståelse) anstændige del af den liberale – borgerlige opposition er ganske enkelt bange for vælgerne og derfor nærmest ligeglade med principper og grundloven. Og DF og NB har jo for længst vist at de er principløse. Det er ynkeligt – og skræmmende.

    Svar
  2. Sara Marie

    Hej
    Har du evt. links til de studier der viser effekten af masker under pandemien? altså ikke for maskebæreren, men for at hæmme smittespredningen i befolkningen.
    Lige det har jeg svært ved at blive sur over, da det ikke er nær så invasivt som noget andet tiltag.

    Svar
      1. Sara Marie

        Desværre kan studiet ikke være relevant ift. om mundbind er gavligt som source control. Studiet kan altså ikke afvise om mundbind sænker smitten i samfundet.

        “Henning Bundgaard forklarer også, at studiet alene belyser, i hvor høj grad masker beskytter maskebærere mod smitte. Det belyser med andre ord ikke en anden side af smitteterningen – om mennesker, der går uden maske i nærheden af en smittet maskebærer, er i reduceret risiko for at blive smittet med coronavirus.” fra: https://www.berlingske.dk/videnskab/professor-stort-dansk-maskestudie-afvist-af-tre-top-tidsskrifter

        Svar
        1. Christian Bjørnskov

          Det basale spørgsmål er vel, om man mener det er acceptabelt at myndighederne tvinger hele befolkningen til et indgreb i deres personlige frihed – som nogle af os føler ekstremt indgribende – uden nogen form for konkret evidens. Jeg mener ikke, at borgerne bør kunne tvinges til noget, medmindre der er konkret evidens for at det ikke bare virker, men er nødvendigt. Det er også kravet til et hvilket som helst indgreb i grundlovssikrede rettigheder: De skal være både proportionale og nødvendige.

          Svar
          1. Sara Marie

            Det er en god ‘rule of thumb’. Men undtagelsen er, når der er stor_usikkerhed, høje_stakes og et_akut_problem. Her vil det være tilladeligt at tage drastiske tiltag under de bedste formodninger om, hvad der virker.
            Denne undtagelse bliver meget tydelig hvis man forstiller sig ekstremen: en zombie-apokalypse. Ingen aner hvad der virker, men noget må der gøres – nu.
            Derfor mener jeg også at Mette Frederiksen gjorde ret i at lukke landet ned i Marts. Under den tilbageværende usikkerhed synes også mundbind okay, men alt det andet, maybe not so much. Det er sådan jeg tolker proportionerne.

            Svar
  3. Finn Elholm

    “Tusindvis af mails er også blevet slettet ved en fejltagelse”… Det lyder som et cover up – ligesom Hillary Clintons 30.000 slettede officielle mails. Den dybe stat arbejder …

    Mette Frederiksen opfører sig som en diktator, javel, men glem ikke, at hun fik lov til det af et samlet Folketing, som gav hende retten hertil i over et år. Overflødigt at nævne, at denne ret nu søges gjort permanent af regeringen gennem en ændring af epidemilovgivningen.

    Man kan frygte, at den borgerlige opposition lader det ske – de kommer jo selv i regering på et tidspunkt. Venstrefløjen har næppe problemer med at det sker.

    Tak til Christian Bjørnskov for vedvarende at sætte lys på alle aspekter af dette corona-hysteri.

    Svar
  4. Pingback: Maskerade – Tu Ne Cede Malis

  5. Pingback: Tror Mette F. at danskerne er dumme? – HasToSee.com

  6. kjeldflarup

    Hvad dækker forsamlingsfriheden? Der er masser af foreninger som ikke har fået afholdt generalforsamlinger i år. Herunder politiske foreninger.

    Det har jo vist sig, at man rask væk kan samle tusinder af mennesker til demonstrationer, uden at politiet griber ind. Det er jo klokkeklart at myndighederne ville tabe en retssag på den konto.

    Der er kommunalvalg næste år, og partierne skal have stillet kandidater op og lavet valgoplæg. Det er vigtige ting, som kræver at man kan mødes. Her kunne partierne passende udfordre forsamlingsforbuddet, ved at afholde disse møder, men det tør de ikke. Ikke på grund af risikoen for en bøde, men fordi de er bange for vælgerne, som har købt Frederiksen og Mølbaks argumenter.

    Og så ser det jo dumt ud, at partierne bakker op om restriktionerne, men ikke selv overholder dem.

    Så det store spørgsmål er nu om forsamlingsfriheden dækker andet end foreninger og politik. Dækker den også private forsamlinger. Hvem tør udfordre? Jeg er sikker på at højesteret bakker regeringen op.

    Svar
  7. Viktor

    ‘der ingen evidens er for at masketvang eller nedlukninger virker’
    Hvem end der har skrevet det her vrøvl, kan hverken forstå erfaringer fra Belgien eller USA, og kan åbenbart heller ikke gennemføre en Google søgning.

    https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3604-metaanalyse-mundbind-virker-mod-covid-19.html

    Og ift synsningen om at alkoholforbud efter kl 22 ikke virker. Det er ikke alle mennesker der vil planlægge efterfesten. Altså det VIL have en effekt på dem som ikke planlægger efterfesten, og dermed vil det også have en effekt. Der var samtidig udendørsfester ved alle 7/11 som jo også bliver stoppet. Så det punkt er også noget vrøvl. Sidst men ikke mindst, omkring forsamlingsforbud vedkommende mener først skal implementeres når vi har løbsk pandemi i befolkningen, det ville jo ikke virke der. Skriveren her har ikke forstået princippet i eksponentialitet

    Svar
    1. Christian Bjørnskov

      Den pågældende metaanalyse har været omtalt adskillige steder. Problemet er, at alle de studier den dækker på nær tre er foretaget på hospitalsafdelinger og andre kliniske omstændigheder. Det kan derfor ikke bruges til at sige noget om brugen af mundbind i offentlighed. Derimod har det været kendt i mange år fra influenzaforskningen, at mundbind som generelt middel ikke dur. Se f.eks. her: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/5/19-0994_article
      Helt generelt er min holdning, som Jay Bhattacharya (Stanford) understregede i et interview forleden, at hvis man laver så drastiske tiltag, kræver det drastisk evidens. Og som jeg ser det, er der ingen evidens for politikken.

      Svar
      1. Sara Marie

        Jamen, hr. Christian Bjørnskov, er mundbind virkelig så drastisk et tiltag, omstændighederne taget i betragtning?
        Fra dit link: “In theory, transmission should be reduced the most if both infected members and other contacts wear masks, but compliance in uninfected close contacts could be a problem (12,34). Proper use of face masks is essential because improper use might increase the risk for transmission (39). Thus, education on the proper use and disposal of used face masks, including hand hygiene, is also needed.”
        Det virker jo til, at der er et potentiale for at masker og hygiene har en positiv virkning (i velhavende lande), hvis befolkningen bliver nok uddannet og vænnet dertil. Det er der en større sandsynlighed for ved corona, idet folk er mere bange for corona end influenza – og det varer lang tid… Måske er det kun en lille chance, det ved jeg ikke. Men det hjælper i hvert fald ikke på befolkningens vilje til at bruge masker korrekt, at du og andre afviser det blankt.
        Jeg forstår altså ikke at du sidestiller maskepåbud med forsamlingsforbud og restriktioner af nattelivet. Et maskepåbud er vel stort set harmløst. Især ved siden af de reelt drastiske tiltag. I mine øjne forplumrer det validiteten af de andre kritikker.

        Svar
        1. katrinetroelsen

          Dem der skriver at “masker ikke er noget særligt indgreb” – I kan jo kun tale for jer selv. Jeg oplever det som et ekstremt indgreb i min frihed, det værste til dato. Når man tillægger hvor ufarlig corona er ift alt andet vi tillader, trafik, rygning mm, så bliver det endnu mere ekstremt at jeg som rask 33-årig skal dehumaniseres og gemmes væk bag en maske.

          Jeg er ved at flytte til SVerige. Ingen politikere i DK lader til at have proportionalitet tilbage.

          Svar
      2. Christian Bjørnskov

        Sara Marie: Der står netop i artiklen, at de virker bedst ‘In theory’. Problemet er alle de utilsigtede konsekvenser, som kommer af at folk ikke bruger dem helt præcist som i kliniske sammenhænge med uddannet personale. Det er bl.a. derfor at folk som Jay Bhattacharya mener, at de ikke virker. Og jeg mener ikke, at et maskepåbud er harmløst. For mig personligt er det et drastisk indgreb i min frihed til at være et rigtigt menneske, og ikke bare en ansigtsløs nonentitet. Der mangler stadig evidens for, at maskerne virker på samfundsplan – og ikke bare i en idealiseret klinisk sammenhæng – og der er absolut ingen evidens for, at nedlukninger generelt virker. Til gengæld er der masser af erfaring for de andre dødsfald, der sker – selvmord, ekstra kræftsdødsfald, ekstra hjerte-karsygdomme – som ingen åbenbart interesserer sig for eller gider at tale om. Maskerne forhindrer menneskelig interaktion, og på langt sigt er det ekstremt ødelæggende på mange plan.

        Svar
        1. Sara Marie

          Ja, man burde virkelig tale og tænke mere om de utilsigtede effekter af nedlukningen. At man midlertidigt skal agere ansigtsløs nonentitet i et begrænset tidsinterval per dag, klarer jeg nu nok indtil vi finder bedre data. Jeg smider bare nogle flere jokes, så skal folk nok opdage at der er en person inde bag masken

          Svar
          1. Christian Bjørnskov

            Tja, der er vi så forskellige. Derudover er der jo intet, der har vist sig at være midlertidigt med regeringens indgreb. De skulle jo bare have været nogle få uger…

            Svar
  8. Steen Nielsen

    Hertil kommer en besynderlig mangel på omtale af PCR-testens dokumenterede falske positive, som er mellem 1.4 og 2,2 procent. Tester man 55.000 sunde og raske danskere, vil man altså få op til 1210 positive, som intet fejler. John Ioannidis fra Stanford Universitet har for mere end 14 dage siden offentliggjort en rapport, hvor han konkluderer, at under 1% af de såkaldt smittede er i stand til at smitte videre. Har vi snarere en PCR-epidemi?

    Svar
    1. kjeldflarup

      SSI mener at deres test er 99.9% nøjagtig https://www.ssi.dk/aktuelt/sygdomsudbrud/coronavirus/test-for-covid-19

      Omvendt er der nogle helt andre tal her: https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30453-7/fulltext

      Spørgsmålet er blot om det er den samme test vi taler om. 1210 falske positive er mange, faktisk så mange at alle registrerede COVID-19 tilfælde kunne være falske. Dog må man tage i betragtning at antallet af smittede stiger, samt vi burde have set de samme tal for to uger siden også. Så måske holder den danske test.

      Svar
      1. Christian Bjørnskov

        Et af problemerne som flere britiske læger har peget på, er at testen er ret præcis med store viral loads. Så de 99,9 % som SSI peger på, er sandsynligvis præcision for patienter_med_tydelige_symptomer. Det bliver derfor ikke så sandsynligt, pga. udvælgelsen af samplet, at finde falske positive bortset fra dem, man fejlagtigt samler op med andre vira. Men i det øjeblik man tester store befolkningsgrupper, får man en langt større andel af de testede, som ikke er smittede, og derfor et langt større potentielt problem.

        Svar
        1. Steen Nielsen

          Desværre er der mange forskellige tal i omløb. Vores egen Allan Randrup Thomsen har for nylig udtalt sig kritisk om det forslag, hvor man tester op til 3 millioner danske hver eller hver anden uge med den begrundelse, at der så ville være 1 procent falske positive – altså 30.000. Men hvor han har det tal fra, ved jeg ikke. Jeg har mine tal fra Sucharit Bhakdi, der mener at de andre coronavira, der er i omløb, giver falske positive på op til over 2 procent for en pcr-test

          Svar
        2. Christian Bjørnskov

          Jeg ved heller ikke, hvor Randrup får sit tal på 1 % fra. The Lancet har forleden sat det til mellem 0,8 og 4 %: https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30453-7/fulltext
          Men uanset om det er 1, 2 eller 4 % betyder det, at de fluktuationer vi ser i smittetallet fra dag til dag og uge til uge, alle er solidt indenfor testens usikkerhed. Man kan med andre ord ikke rigtigt konkludere noget fra dem. Det samme gælder den beregning af reproduktionstallet R, som er baseret på smittetallet. Den må nødvendigvis – hvis man gør det rigtigt og regner testens usikkerhed, være omgivet af et enorm konfidensinterval.
          Ordentlig videnskabelig kommunikation sørger altid for også at formidle den usikkerhed, der ligger i et hvilket som helst estimat. Den skik er ikke ligefrem noget, SSI eller andre myndighedsaktører følger for tiden.

          Svar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.