Sommerserie #6: Akademisk frihed og vækst

Vores sommerserie handler basalt som om, hvad der bidrager til langsigtet økonomisk vækst – også selvom vi en gang imellem tager en interessant omvej. Idag er turen kommet til en noget overset faktor, men en som en ny forskningslitteratur så småt er begyndt at afsøge: Akademisk frihed.

At et lands akademiske frihed kan bidrage til økonomisk vækst, burde ikke være en overraskelse. Som den store økonomiske historiker Joel Mokyr har vist i flere (meget læseværdige) bøger, startede den Industrielle Revolution på det tidspunkt den gjorde og hvor den gjorde – i midten af 1700-tallet i England, det sydlige Skotland og Holland – netop fordi disse områder havde en unik kombination: 1) En langt større frihed til at forske, tænke nye tanker, afprøve teorier, og tale og skrive offentligt om det; 2) nye medier, der spredte idéerne til store dele af et samfund, hvor de fleste kunne læse; og 3) gode retsvæsener, der beskyttede folks ejendom.

Min gode ven og kollega Niclas Berggren og jeg viste for to år siden, i en artikel i Southern Economic Journal, at den samme kombination stadig bidrager til væsentlig vækst i landes overordnede produktivitet. Når et land når en kvalitet i dets juridiske institutioner omtrent på niveau med Namibia, begynder akademisk frihed at have en statistisk sikker effekt på produktivitetsvæksten.

Vi illustrerer kombinationen på en simpel måde i figuren nedenfor, hvor de sorte områder er dem, der har både juridisk kvalitet og akademisk frihed under den globale median, de røde er dem med relativt god juridisk kvalitet men begrænset akademisk frihed, de grønne er dem med dårlig juridisk kvalitet, men akademisk frihed over de globale median, og de blå er lande med begge fordele.

En af grundene til at lave kortet i fire farver er, at Niclas og jeg fandt, at lande med god akademisk frihed, men uden gode juridiske institutioner, faktisk får gavn af nabolandes produktivitetsudvikling med en forsinkelse på omtrent ti år. Med andre ord drives en stor del af produktivitetsvæksten af de blå lande på kortet, men meget af innovationen flyder over til og kopieres af de grønne lande!

Kan vi nu være sikre på, at det faktisk er innovation vi fanger, og ikke et eller andet andet, der har med produktivitetsvækst at gøre? Svaret ligger i en anden del af den nye forskning om adademisk frihed, som jeg forleden leverede en oversigtsartikel om til tidsskriftet The Economists’ Voice. De få studier, der kigger på det, finder at svaret er ja. Akademisk frihed er forbundet med flere og bedre patentansøgninger, og flere citationer til forskning – særligt i samfundsvidenskaben.

Som vi har pointeret tidligere i sommerserien i år, er langt den meste vækst på langt sigt drevet af produktivitetsfremskridt. Og her er den akademiske frihed stadig central for at skabe potentielle fremskridt, men de kan kun blive kommercielt bæredygtige – og dermed virkelighed – hvis der også er institutioner, der beskytter virksomheders og menneskers ejendomsret og borgerlige rettigheder.

2 thoughts on “Sommerserie #6: Akademisk frihed og vækst

  1. Hans-Georg Christian Nielsen, LLM

    Kære Christian Bjørnskov
    Vedr. akademisk frihed og vækst.
    Efter læsning af Sommerserie #6 har jeg et spgm.
    Hvad bygger vurderingen af Albanien nærmere på.
    Albaniens retsvæsen er under genopbygning efter at have været plaget af omfattende korruption. Såvel dommerstanden som anklagemyndigheden har med rette mistet ca. 1/3 af personalet hvilket har betydet meget langsom sagsbehandling. Men langsom sagsbehandling er jo heller ikke helt ukendt i DK.
    Bortset fra ventetiderne, som erhvervslivets organisationer klager over, så kan man på det privatretlige område dog nu regne med objektive afgørelser.
    Så efter min mening burde du indføre lyseblå som en femte mulighed 🙂
    PS. Hvad med Grønland?

    Svar
    1. Christian Bjørnskov Forfatter

      Kære Hans-Georg
      Alle Rule of Law-dataene kommer fra Varieties of Democracy og er ekspert-kodede. Det er ikke noget, jeg har gjort. Så jeg kan desværre ikke sige, hvad der præcist ligger bag dataene. Men jeg kan fortælle, at Fraser Instituttets alternative opgørelse placerer Albanien som nummer 70 af 165 lande. Det betyder IKKE, at retsvæsenet er særligt godt, men kun at det er bedre end medianen.

      Svar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.