Suttens logik

Reklamer kan være ganske oplysende. Gratisaviserne er fyldt med dem. Her er én fra Klinik Kaktus, der reklamerer for skønhedsbehandling med sloganet: “Det første folk ser ved dig er dine tænder”. Det er ret beset kun rigtigt, hvis der er tale om stødtænder, men lad nu det ligge. Sloganet er i hvert fald nemt at huske. Huskes skal også en anden helsidesting, der reklamerer for fagforeningen Fag og Arbejde med et billede af en hjemmehjælper, der rækker en sut frem. En narresut, velsagtens, fordi teksten lader forstå, at regeringens bidrag til kommunernes hjemmehjælp er for dårlig. Anledningen er det forestående kommunalvalg, og vi opfordres til at stemme på kandidater, der går ind for “tryghed” frem for “utryghed”. Når man tænker over det, er sutten mere sigende, end FOA formentlig er klar over. At gøre tryghed – alias sikkerhed i ansættelsen – til et samfundsideal er en infantilisering af tilværelsen.

Det er suttens logik. Det er et forsøg på at trøste sig til ro på bagsmækken, og er man lidt grov, ser man det som en slags bestikkelse. Når nu alle erfaringer, på alle bredde- og længdegrader, til alle tider og i alle kulturer, peger på, at tryghed, garanteret og statsbetalt tryghed, ender med at lægge alting i ruiner. Det første folk ser ved dig er dine stødtænder, men det første, du kan kende FOA på, er en sut.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.