Som følge af GDPR forsvandt 1/3 af alle apps fra Google Play og antallet af nye apps blev halvveret. Resultatet er fra Janßen et al. (2022). Her er abstract (mine fremhævninger):
“Using data on 4.1 million apps at the Google Play Store from 2016 to 2019, we document that GDPR induced the exit of about a third of available apps; and in the quarters following implementation, entry of new apps fell by half. We estimate a structural model of demand and entry in the app market. Comparing long-run equilibria with and without GDPR, we find that GDPR reduces consumer surplus and aggregate app usage by about a third. Whatever the privacy benefits of GDPR, they come at substantial costs in foregone innovation.“
De samlede omkostninger som følge af GDPR må være gigantiske (jeg har personligt brugt tid på at diskutere og forholde mig til GDPR både på arbejde i Incentive og CEPOS og i frivilligt bestyrelsesarbejde).
Det virker iøvrigt lidt skizofrent, at man indfører GDPR, samtidig med at man fortsætter ulovlig logning (som du kan høre mere om i Regelstatens podcast):
Den tvangskollektivistiske sektor har med GDPR gjort det mere bøvlet for de aktører der er i civilsamfundet at samarbejde effektivt. Måske var det et uofficielt formål med GDPR.