Alex Tabarrok har tidligere skrevet om “The Student Loan Giveaway“. Hvis det bliver vedtaget vil det foreslåede program betyde, at amerikanske studerende fremover – afhængig af deres fremtidige indkomst – kan nøjes med at betale en del af deres lån tilbage.
Som han uddyber i dag, kan konsekvenserne blive enorme. Det er værd at læse hele hans indlæg, da det både er skræmmende OG lærerigt for os danskere.
Et par centrale pointer fra indlægget:
Fordi andelen, du skal tilbage, kommer til at afhænge af din fremtidige indkomst, vil lavproduktive uddannelser få større subsidier end højproduktive.
Want a free ride to college? You can have one, but only if you study cosmetology, liberal arts, or drama, preferably at a for-profit school. Want to be a nurse, an engineer, or major in computer science or math? You’ll have to pay full price (especially at the best programs in each field). […] Typical graduates in Mechanical Engineering will on average get a 0% subsidy but graduates in Music will get a 96% subsidy, in Drama a 99% subsidy and Masseuses a 100% subsidy on average.
Og det fører naturligvis til at incitamenterne bliver skævvredet.
institutions will have an incentive to create valueless programs and aggressively recruit students into those programs with promises they will be free under an IDR plan
Problemerne er ikke ukendt fra den danske uddannelsessektor, hvor gratis uddannelse og verdens højeste SU også fører til inefficente uddannelsesvalg.
Hele Alex Tabarroks indlæg er værd at læse (her).
Man skal passe på med at undervurdere folks intelligens.
Det gælder ikke kun for Covid. Det gælder generelt.
Kan man “incentivere” folk til at uddanne sig til massearbejdsløshed? Det tror jeg ikke.
I folkeskoleårene ville jeg være arkæolog. Det ville jeg, lige indtil jeg fandt ud af at de havde ganske høj arbejdsløshedsprocent. Så kunne det forresten være at der var andre ting der osse var spændende. For eksempel kemi…
Jeg er faktisk mere bekymret for flaskehalse, hvor vi uddanner for få, fordi vi har adgangsbegrænsning. Hvordan kan vi have for få læger, når vi har adgangsbegrænsning på uddannelsen? Det burde jo kunne løses med en kvik lille liberalisering af universitetsoptagelserne. Jeg vil igrunden langt hellere opereres, en dag, af en læge der blev læge fordi han/hun brændte for det, og ikke fordi han/hun fik 12 i fransk og religion ved gymnasiets afgangseksaminer.
Helt enig. Problemet er, at forslaget reducerer den økonomiske forskel på at være arkæolog og kemiker. Og det forstår folk udmærket, så derfor vil flere vælge arkæologi.