Tre benspænd for markedet for fjernbusser

I går kunne Børsen offentliggøre, at et nyt busselskab, Fleet, starter op i Danmark for at tage konkurrencen op med Flixbus og Kombardo. Det er gode nyheder, for konkurrence gavner forbrugerne.

I artiklen peger jeg på tre benspænd, som står i vejen for et endnu bedre og mere konkurrencepræget busmarked i Danmark.

De tre benspænd er:

  1. 75 km-reglen
  2. Frekvens-reglen
  3. Tilladelses-reglen

Det er uvist, hvor store gevinsterne ved at fjerne disse benspænd er. Men det er ikke et argument for at fastholde dem. Og reglerne kan potentielt ramme mange danske forbrugere.

BENSPÆND NR 1: 75 KM-REGLEN

Det er forbudt at lave busruter kortere end 75 km. Det betyder bl.a., at man ikke kan lave en busrute mellem Kbh og Roskilde/Ringsted. Eller mellem Aarhus og Randers/Horsens. Dermed kan mange forbrugere (særligt med lav indkomst) ikke få billige billetter.

Det er svært at se en god grund for, at borgere i Ringsted ikke må få adgang til billige busbilletter til København, mens borgere i Slagelse godt må, bare fordi de ligger lidt længere væk.

Min anbefaling er, at man fjerner afstandskravet, så alle får samme muligheder.

BENSPÆND NR 2: FREKVENS-REGLEN

Det er forbudt at lave busruter, hvor der ikke er mindst én daglig returrejse fem dage om ugen. Det betyder, at der ikke bliver oprettet ruter, hvor der fx kun er et passagergrundlag i weekenden (fredag + søndag).

Hvor mange af den slags ruter, der er, ved jeg ikke. Men pointen er, at med de nuværende regler finder vi ikke ud af det. Hvem ved – måske er der et grundlag for en weekendrute til nogle af disse byer (figur fra en af mine tidligere analyser).

BENSPÆND NR 3: TILLADELSES-REGLEN

Busselskaber skal søge om tilladelse hos Færdselsstyrelsen, for at oprette en ny rute. Hvorfor egentlig? Det normale er jo, at du må gå i gang, så længe du overholder reglerne. Du skal ikke søge om tilladelse til at starte fx en tømrervirksomhed eller en frisør.

Reglen gør det mere besværligt for små busselskaber at komme ind på fjernbusmarkedet, fordi de først skal igennem en kompliceret ansøgningsproces. Det kan potentielt være meget skadeligt.

Tænk hvis frisørerne og tømrerne skulle søge om tilladelse, hver gang de tilbød en ny service. De skulle igennem en masse besvær for at tilbyde den nye service, som der måske ikke engang er kunder til.

Vil regeringen liberalisere markedet for fjernbusser?

En liberalisering af markedet for fjernbusser er i mine øjne et oplagt emne for Transportminister Thomas Danielsen. Det har effekter som burde tiltale både Venstre, Socialdemokratiet og Moderaterne (fx borgernes frie valg og lavere billetpriser til dem med lave indkomster).

Så det er vel bare at komme i gang?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.