På vej til USA har jeg haft rigelig tid til at tage et kig på luftfartsindustriens status. Ikke mindst bliver der ved med at rulle absurde nyheder ind om SAS, der på trods af en dyb krise, stadig har medarbejdere og fagforeninger, der vedblivende kræver høj løn. Så spørgsmålet er, hvor syg SAS egentlig er som selskab. Som vi skrev i april 2011, har SAS kun haft to år med overskud de seneste 11 år – sidste års resultat endte på -2.1 milliarder SEK. Og figuren over CASK (cost per available seat kilometer) der giver en sammenligning af forskellige europæiske selskaber, fortæller vel en god del af historien.
Hvor syg er SAS?
Af Christian Bjørnskov, den 16. november 2012. 4 svar
Er “RASK” Revenue per available seat kilometer?
Ja, det er det. Det er derfor ret bekymrende at SAS har en relativt stor forskel på RASK og CASK.
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men udfra din graf ser forholdet ud til at være omtrent det samme for Norwegian, og jeg havde den opfattelse, at det kørte udmærket?
Det undrede også mig en hel del! Men Norwegians regnskab ser jo godt ud. Og en lille ekstra bid information fra mine svenske kolleger: SAS har dobbelt så mange passagerer som Norwegian, men 15 gange så mange ansatte.