Verdensbanken: Skolelukninger i Polen koster 7,2% af ét års BNP

Det er resultatet fra et nyt studie fra Verdensbanken. De 7,2% er nutidsværdien af læringstabet, som slår igennem på fremtidig indtjening.

I Polen var skolerne lukket i 26 uger. I Danmark var skolerne i gennemsnit lukket i 35% af et skoleår (20% for de små klasser og 56% for de klassetrin, der var værst ramt). Så direkte overført til danske forhold svarer omkostningerne til omkring 5% af BNP eller ca. 110 mia. kr. ‘

Lad os sætte det lidt i perspektiv. Jeg er opvokset i det daværende Brovst Kommune. Der boede ca. 8.500 personer. Livstidsindkomsten for en dansekr er i størrelsesordenen 15 mio. kr. +/- efter skat. Omkostningerne til skolelukninger er altså i størrelsesorden sammenligneligt med hvad de 8.500 beboerne i Brovst Kommune kunne tjene til dem selv igennem hele livet.

Her er deres abstract (min fremhævning):

The effect of school closures in the spring of 2020 on the math, science, and reading skills of secondary school students in Poland is estimated. The COVID-19-induced school closures lasted 26 weeks in Poland, one of Europe’s longest periods of shutdown. Comparison of the learning outcomes with pre- and post-COVID-19 samples shows that the learning loss was equal to more than one year of study. Assuming a 45-year working life of the total affected population, the economic loss in future student earnings may amount to 7.2 percent of Poland’s gross domestic product.

Jeg er i øvrigt lettere fortørnet over deres sprogbrug. Skolelukningerne var ikkeCOVID-19-induced“. Det var et politisk valg at lukke skolerne. Og det gik endda – i hvert fald i Danmark jf. Brostrøms meget omtalte mail kort før nedlukningen – imod myndighedernes anbefaling.

Jeg bliver mindre og mindre i tvivl ift. svaret på mit spørgsmål her: “Var skolelukningerne en større skandale end minkskandalen?”

4 thoughts on “Verdensbanken: Skolelukninger i Polen koster 7,2% af ét års BNP

  1. Svend Spanget

    Mette Frederiksen m.fl. er desværre totalt uegnede til at lede Danmark.
    Særligt i en krisesituation!

    Svar
  2. Dines Jessen Petersen

    Jeg er borgerlig. Jeg anerkender en socialdemokratisk påvirkning af uddannelse til bredere grupper. Men jeg fatter ikke, at når landet kommer i en situation, hvor der er brug for viden, som diverse personer har tilegnet sig, til brug i situationer, ikke nærmere definerede, men forudsete, de kan opstå, så siger landets socialdemokratiske
    statsminister, “jeg tager styringen, jeg lytter til fagfolk UDVALGT af mig, jeg skider på hvad det danske samfund har opbygget af foranstaltninger og viden til at imødegå disse situationer, jeg er meget klogere og mere kompetent”.
    Er det albuemenneskets årti jeg lever i?

    Svar
  3. Michael B

    Jonas Herby, kan du ikke udgive dette i Dagbladet Information, om end dit sidste indlæg kun blev kommenteret af fire, var deres svar ganske morsomme, læs tragiskkomiske 🙂

    Svar
  4. Pingback: NYHEDER: Skolelukninger i Danmark har kostet 5% af BNP – HASTOSEE.COM

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.