Var skolelukningerne en større skandale end minkskandalen?

I dag er det præcis to år siden. Den 7. december 2020 lukkede regeringen endnu engang skolerne. Denne gang i månedsvis selvom man på baggrund af forskningen vidste (eller burde have vidst), at skolelukninger IKKE var en effektiv metode til at bekæmpe pandemien. Christian Kanstrup Holm redegjorde allerede i december 2020 glimrende for forskningen på TV, jf. nedenstående klip.

Alligevel valgte man som bekendt at lukke skolerne. De ældste klasser var først tilbage i skole igen i starten af maj, på trods af at man relativt tidligt havde reviews fra UNICEF og ECDC, der konkluderede, at skolelukninger ikke var effektive til at dæmpe smitten.

UNICEF’s review (som jeg tidligere har omtalt her) udkom 10. december 2020. ECDC’s review udkom 23. december 2020 og konkluderede bl.a. at:

There is a general consensus that the decision to close schools to control the COVID-19 pandemic should be used as a last resort. The negative physical, mental health and educational impact of proactive school closures on children, as well as the economic impact on society more broadly, would likely outweigh the benefits.

Senere lukkede man i løbet af foråret 2021 igen og igen skoler i håb om at bekæmpe lokale udbrud, selvom 1) UNICEF og ECDC advarede imod dette, og 2) data tydeligt viste, at skolelukningerne ikke var effektive, og at man i bund og grund ikke anede, hvad man lavede.

Her er fx skolelukningen i Kolding i marts 2021. Man lukkede skolen EFTER smitten var faldet. Figuren er fra et af mine tidligere indlæg, hvor der er flere eksempler – og endnu flere i denne Twitter-tråd.

Og så skal vi ikke glemme, at de første skolelukninger skete på trods af, at Søren Brostrøm advarede mod dem.

Fra Altinget

Enorme omkostninger for eleverne

I løbet af første og anden nedlukning mistede de ældste årgange samlet over 600 undervisningstimer i skolen, jf. nedenstående figur.

Fra min analyse af skolelukningerne.

Og omkostningerne har været enorme. Trivslen blandt børnene er fx mærkbart forringet i perioden. Det skyldes selvfølgelig ikke kun lukningen af skolerne (der var jo også en pandemi, som helt sikkert har påvirket børnene), men skolelukningerne har næppe hjulpet.

Fra DR

Og skolelukningerne blev ved, på trods af den relativt solide evidens for, at det ikke var effektivt. 10. juni 2021 skrev UNICEF og WHO i set fælles brev, at:

COVID-19 does not pose a high risk to children, and that schools are not drivers of transmission within the surrounding community

The evidence shows increases in anxiety, depression, and self-harm among school-aged children since the start of the pandemic. Children who are not in the classroom also experience increased loneliness, difficulty concentrating, and high levels of learning anxiety. These problems will only grow worse the longer schools remain closed. 

Alligevel trumfede den danske regering med at lukke skolerne i slutningen af december 2022. Heldigvis kun for en kort bemærkning, men børnene nåede lige at blive jaget en skræk i livet.

Når man gennemgår historikken og evidensen, kan man ikke andet end at fastslå, at skolelukningerne var en enorm politisk skandale. Tænk lige over det. Hvis du fik pistolen for panden og skulle vælge. Hvad ville du så vælge? 1) Lukke endnu et erhver i mink-kategorien, eller 2) sende knap 700.000 skolebørn hjem i månedsvis igen?

3 thoughts on “Var skolelukningerne en større skandale end minkskandalen?

  1. Michael B

    Ud fra den tilgængelige litteratur var og er skolelukningerne en større skandale, minkskandalen skal dog ikke af den grund glemmes, det er jo ikke sådan at der ikke findes videnskabelige afhandlinger om mink, infektioner og transmission, herunder spillover og spillback (reverse zoonosis) teorier.

    Svar
  2. Kjeld Flarup

    At Mette Frederiksen ikke blev straffet for dette, får en til at tvivle på om demokratiet overhovedet virker?
    Et spørgsmål som af og til kommer op, er hvorfor det tyske folk gik med på nazisternes uhyrligheder. Uden ellers at sammenligne alvorligheden, så undres man mindre og mindre over tyskerne i 30’erne, når man ser på alle de krænkelser som regeringer anno 2020 kunne slippe afsted med.

    Svar
  3. Pingback: Verdensbanken: Skolelukninger i Polen koster 7,2% af ét års BNP - Punditokraterne

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.