Fra min inbox: Regelstaten i ét billede

Se godt på nedenstående billede. Det viser en far og en søns kørekort.

Øverst ser du mit kørekort udstedt 1995. Der er 6 kategorier. Nederst ser du min søns kørekort udstedt 2020 med 17 kategorier.

11 (183%) flere kategorier på 25 år. Ganske vist er der sket en del med trafikken (primært er køretøjerne blevet meget mere sikre, men der er også kommet nye køretøjer – bl.a. modulvogntog), men er der virkelig brug for 17 kategorier?

Som du kan se, så var jeg så heldig at få kørekort til lastbil og bus på sergentskolen i 1995. Det var en teoriprøve og en køreprøve, så jeg fik C og D på en og samme tid. Hvorfor skulle det også være anderledes, da der ikke er forskel på at køre 13 m bus eller lastbil. Men sådan skulle det ikke fortsætte. Min bardomsven fik lastbil-kørekort året efter men ikke til bus, da man havde ændret reglerne, så bus og lastbil nu var to helt seperate kategorier med seperate teoriprøver, køreprøver m.v.

Og det er ikke den eneste ændring, der har været. Også kørekortets gyldighed er der pillet ved.

En anden god ven har også C og D fra Forsvaret. Han havde også det gamle laminerede pap-kørekort, som på det vedhæftede billede. En dag på Borgerservice spurgte de ham, om han ikke ville have et nyt smart plastik-kort i stedet for det slidte gamle. Det ville han gerne, og så dukkede han op nogle dage efter med pasfoto. Her opdagede han så den dumme fejltagelse, han havde begået. Han blev spurgt: “Hvor er lægeerklæringen?” Så fordi han har skiftet fra pap til plastik, så skal kørekortet nu fornyes hvert  5. år, og han skal medbringe lægeerklæring hver gang. Da han fortalte dette, blev mit gamle pap-kørekort lagt pænt ind i pengekassen og bliver kun taget frem til udenlandsture. (Bruger appen i DK). For så længe jeg har pap-kørekortet, så skal det ikke fornyes førend jeg bliver 70 år i 2045. Min ven derimod, han må afsted til lægen og borgerservice hvert 5. år og betale ved kasse 1, hvis han vil beholde C og D.

Det har altid undret mig, at det er kutyme, at regulering – der må være indført af sikkerhedsmæssige årsager – kun gælder fremadrettet. Hvis man mener, at det er farligt, at folk kører i 6 år uden en lægeerklæring, hvorfor gælder kravet så ikke alle os, der har et “gammelt” kørekort? Jeg ser det samme på mange områder, hvor politikerne fx indfører uddannelseskrav ved lov (af sikkerheds- eller kvalitetshensyn), men i samme lov anerkender, at den hidtidige sidemandsoplæring faktisk er god nok (ved at lade nuværende i branchen arbejde videre uden at skulle tage en uddannelse). Det virker vilkårligt.

PS: Det er i grunden skræmmende vilkårligt, hvilke regler man er underlagt. Så længe, jeg har mit gamle pap-kørekort, så har jeg kørekort til bus og lastbil, indtil jeg fylder 70 år; men hvis jeg får stjålet pungen, smider kortet i vaskemaskinen eller lignende, så er det lægeerklæring og nyt kørekort hvert 5. år….

4 thoughts on “Fra min inbox: Regelstaten i ét billede

  1. Morten Sørensen

    Det er hvert 5. år, når det er C og D, der skal fornyes. Og der skal lægeattest til hver gang.

    https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koerekort/Fornyelse-og-aendring-af-koerekort.

    Det er nyt for mig, at alle pap-kørekort forsvinder i 2033. På borger står der: “Kørekort af EF- eller EU-modellen, der er udstedt før den 19. januar 2013, er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet.

    Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort.”

    Gad vide om den omtalte person simpelthen har fået noget forkert at vide ved Borgerservice. Ovenstående kan læses som om, at godt nok skal kortet skiftes, men gyldigheden bevares.

    Svar
  2. Flemming Poulsen

    Kørekortapp’en hmm ja. Som politiet kan scanne på stedet og registrere, at du har været på den GPS-lokation kl. det og det. Uden om du ved, hvor længe det bevares, hvis det nogensinde slettes. Danmark bryder i forvejen EU’s regler om logning af borgerne.
    Så vær rar, at invie mig i dine overvejelser i den retning.

    Svar
  3. Jeppe Hansen

    Som chauffør der har kørt næsten alt der kan køres, har jeg lidt kommentarer til dit indlæg.

    Bus kategorien er der kommet en ekstra så du kan få lille bus kørekort, så vidt jeg husker gælder det op til 17 personers bus. Det dumme er de fleste Mercedes sprintere som der køre mange af er indrettet til 19 personer, dem må de så ikke køre, har man opbygget en med ekstra plads mellem gæster må man gerne.

    Busser og lastbiler er meget forskellige at køre. Mest grundet busser er generelt større og har længere akselafstand.
    De fleste lastbil forvogne er nok 10 meter og må højst være 12, de fleste busser er 12 meter, men må være 15 meter. På 2 aksler må en bus være omkring 13 meter lang, der er frygtelig langt mellem hjulene og nærmest umulige at komme rundt med. 15 meter skal have 3 aksler og fylder mindre at komme rundt med end 13 meter.
    Kigger du på lastbiler har de tit 3 aksler grundet total vægt, de er bare nemme at komme rundt med.

    Mange af kategorierne får man samlet, så vidt jeg ved stadig. Jeg tog bil, lastbil også forvogn hænger som 18 årig, så fulgte personbil med trailer sammen med forvogn hænger kort.
    Som 21 årig tog jeg bus og bus med trailer fulgte med. Er næsten sikket på det stadig er sådan.

    At man har lavet lille lastbil er vist for at imødekomme et ønske blandt små håndværkere, der har lidt større varevogne med trailer.
    Lille bus er vist også blevet efterspurgt, ved ikke lige hvorfor.

    Svar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.